Waterstof voor de binnenvaart

Interview met Dirk de Jong - Future Proof Shipping HET BEGIN VAN EEN DUURZAME BINNENVAART D gekozen, e route die Future Proof Shipping heeft is nog niet eerder door een andere partij bevaren. Het Nederlandse bedrijf zal rond de zomer van 2023 met een door waterstof aangedreven binnenvaartschip gaan varen. ‘Dit idee is mede tot wasdom gekomen omdat Holland Shipyards Group erin geloofde.’ De scheepvaart is een terughoudende industrie, vindt men bij Future Proof Shipping. ‘Waar in de wereld om ons heen veel veranderingen plaatsvinden, dringen die in de maritieme wereld maar langzaam door’, zegt Dirk de Jong, projectmanager bij het bedrijf. ‘Internationale organisaties zijn heel terughoudend om regels voor verduurzaming op te stellen.’ Future Proof Shipping wil die verandering daarom zelf forceren. Het bedrijf zag vijf jaar geleden het licht. In de eerste twee jaar draaide het nog vooral om het verzamelen en delen van kennis, in januari 2020 kocht het bedrijf het 110 meter lange binnenvaartschip FPS Maas om te laten zien dat het kan: op een duurzame manier varen, zonder uitstoot van CO2. GROENE WATERSTOF De keuze viel daarbij op waterstof als energiedrager, niet op batterijen. ‘Elektrisch varen is een prima keuze wanneer een schip redelijk korte afstanden overbrugt en er voldoende momenten zijn om op te laden. Ferry’s bijvoorbeeld’, zegt De Jong. ‘Voor onze toepassing zijn op dit moment batterijen, laadvermogen en laadmogelijkheden nog niet toereikend. Dat zou ons te veel beperken. Met waterstof kunnen we wel prima uit de voeten.’ 18 De Jong is bekend met de nadelen van waterstof. ‘Het verlies van energie bij het creëren van waterstof is een gegeven, maar als je een dienst wil opzetten op de manier die wij willen, blijft waterstof de meest logische conclusie. En al is de waterstof die wij verkrijgen van Air Liquide gecertificeerd groen, we zouden inderdaad graag zien dat er meer aanbieders zijn die groene waterstof aanbieden.’ Het inmiddels FPS Maas geheten schip is middels retrofit voorzien van een 800kW elektromotor en drie brandstofcellen met elk een maximum vermogen van 300kW. Air Liquide levert de duurzaam opgewekte waterstof in twee 40-voets containers die elk 450 kilo waterstof onder 300 bar druk bevatten. ‘Het basisidee is binnen Future Proof Shipping ontstaan’, zegt De Jong. ‘Het is daarna vanaf scratch ontwikkeld in heel nauwe samenwerking met Holland Shipyards Group en Air Liquide. De brandstofcel is vervolgens geleverd door Koedood, de installatie is samen met Nedstack ontwikkeld.’

19 Online Touch Waterstof voor de binnenvaart Home


You need flash player to view this online publication